Franchising to swoisty strategiczny sojusz między grupami ludzi, którzy mają określone relacje i obowiązki, a ich wspólnym celem jest zdominowanie rynków, – zdobycie i utrzymanie większej liczby klientów niż ich konkurenci. Istnieje wiele nieporozumień na temat franchisingu, ale prawdopodobnie najbardziej rozpowszechnione jest to, że jako franczyzobiorca „kupujesz franczyzę”.
W rzeczywistości inwestujesz swoje aktywa w system, aby wykorzystać markę, system operacyjny oraz wsparcie. Ty i wszyscy w systemie macie licencję na używanie marki i systemu operacyjnego. Relacje biznesowe to wspólne zobowiązanie wszystkich franczyzobiorców do pozyskiwania i utrzymywania klientów. Zgodnie z prawem jesteś zobowiązany do ich zdobycia i utrzymywania przy użyciu przepisanych systemów marketingowych i operacyjnych franczyzodawcy. Aby odnieść sukces we franczyzie, musisz zrozumieć biznesowe i prawne konsekwencje swoich relacji z franczyzodawcą i wszystkimi franczyzobiorcami. Musisz skupić się na współpracy z innymi franczyzobiorcami i menedżerami firmy w celu promowania marki oraz pełnego wykorzystania systemu operacyjnego w celu zdobycia i utrzymania klientów. Bardzo dobrym przykładem franczyzy są sieci fast food. Należy jednak zauważyć, że franczyzodawcy nie sprzedają tylko burgerów. Sprzedają spójny sposób prowadzenia firmy, która sprzedaje hamburgery. Obejmuje to marketing, reklamę i przepisy kulinarne. Co ważniejsze, obejmuje wygląd obiektu, w którym ty również sprzedawałbyś burgery. Co istotne, obejmuje dobrze znany branding związany z tym systemem.
Restauracje typu fast food nie są jedynymi przykładami, mimo że ich sukces prawdopodobnie przywołuje ich na myśl. Prawie każda branża, o której myślisz, obejmuje odnoszącą sukcesy praktykę biznesową sprzedawaną jako franczyza. Na przykład istnieją franczyzy na usługi porządkowe, opony, pralnie chemiczne, i inne. W rzeczywistości istnieje tyle różnych systemów biznesowych dla franczyz, ile jest towarów lub usług, z których ludzie chcą korzystać. Jeśli chcesz rozpocząć działalność, ale wolisz nie budować swojego biznesu od zera, franczyza może być właściwym wyborem dla Ciebie. Jak już wspomnieliśmy, wiele branż oferuje możliwości franchisingu i ich wyszukiwanie nie jest trudne. Należy jednak zachować należytą staranność. Chcesz współpracować z franczyzodawcą, który będzie cię dobrze traktował, kimś, kto cię wyszkoli i współpracuje z tobą, aby rozpocząć działalność, kimś, kto będzie dostępny, jeśli będziesz ich potrzebować, na każdym etapie.