Jakie są rodzaje szkoleń dla firm?

Szkolenia pracowników to najlepszy sposób na podniesienie ich kompetencji i co za tym idzie, zwiększenie potencjału naszej firmy. Mogą być realizowane zarówno przez zewnętrzne firmy, jak i wewnętrznych trenerów, i obejmować dowolną tematykę. Kiedy powinniśmy pomyśleć o szkoleniu dla naszego personelu? Jakie są rodzaje szkoleń? Ten artykuł zawierać będzie kilka porad dotyczących programów rozwojowych, które warto wprowadzić w Twojej firmie. 

 

Rodzaje szkoleń

Programem rozwojowym jest zarówno krótkie szkolenie z kierownikiem, jak i rozbudowany kurs treningowy. Rodzajów szkoleń jest naprawdę wiele. Możemy je podzielić na zamknięte i otwarte, na techniczne i rozwijające umiejętności miękkie, na te związane z on-boardingiem i te podnoszące efektywność pracowników z długim stażem. Przyjrzyjmy się zatem dokładniej kilku z nich. 

Oczywistym jest, że na to, jakie rodzaje czy tematy szkoleń cieszą się popularnością w danym okresie, na wpływ wiele czynników. Natomiast ten podstawowy, który powinien mieć największy wpływ na decyzje szkoleniowe, to aktualne potrzeby przedsiębiorstwa. 

 

Jakie są rodzaje szkoleń dla firm?

Szkolenia miękkie zyskują na popularności

Szkolenia kompetencji miękkich mają na celu wspomaganie pracownika, nie koncentrując się bezpośrednio na kwestiach zawodowych, a bardziej na rozwoju jego osobowości i kompetencji społecznych. Szkolenie umiejętności miękkich jest tak samo istotne jak wszelkie inne kursy i treningi, czyni pracownika bardziej świadomym i pewnym swoich umiejętności. Może przeprowadzić je zarówno wykwalifikowana osoba z wewnętrznego Działu HR, jak i zewnętrzna firma. 

 Szkolenia miękkie dotyczyć mogą następujących tematów: 

  • Zdolność do porozumiewania się w Zespole 
  • Umiejętności prezentacji 
  • Inteligencja emocjonalna 
  • Ocena 360 stopni 

 

Popularność szkoleń miękkich świadczy o coraz większej dojrzałości biznesowej polskiego rynku i rosnącej świadomości przedsiębiorców i menedżerów. Nie znaczy to oczywiście, że szkolenia twarde nie są już potrzebne. Bez względu na poziom umiejętności technicznych pracowników, zawsze powinno się dążyć do rozwoju i optymalizacji. Umiejętności fachowe obejmują m.in. analizę danych, copywriting, zarządzanie social mediami, księgowość czy programowanie. Szkolenia zawodowe polegają przede wszystkim na podnoszeniu kompetencji pracownika w kontekście wymagań jego stanowiska pracy. Są przeprowadzane, gdy nie posiada on już wystarczających kwalifikacji bo np. na rynek weszła nowa technologia lub chce się po prostu rozwijać.

Artykuł sponsorowany przez Saleswise.pl: Profesjonalne szkolenia dla firm

 

A może wyjazd szkoleniowy? 

Rośnie także popularność szkoleń wyjazdowych. Rozwiązanie to polega na tym, że firma szkoleniowa organizuje całą serię zajęć z kilku tematów w jednym miejscu. Szkolenia zazwyczaj są otwarte więc można na nie wysłać zarówno jednego, jak i kilku pracowników z różnych departamentów organizacji. Dla przedsiębiorstwa jest to rozwiązanie bardzo ekonomiczne, choćby ze względu na jeden koszt transportu czy też absencje wszystkich szkolonych pracowników w jednym czasie. Takie szkolenia mają dodatkowy element – integracyjny, który jak wiemy również jest bardzo ważny. 

 

Jakie więc szkolenie wybrać? Takie, które zapewni Ci najwięcej korzyści. Takie, które rozwiązuje realne problemy, zapewni oszczędności oraz zagwarantuje rozwój. Treningi i kursy muszą dostarczać praktyczną wiedzę i konkretne umiejętności, a te z kolei należy przełożyć na namacalny efekt biznesowy: większą sprzedaż, skuteczniejszy PR, obniżenie kosztów produkcji czy optymalizację pracy.